ירוק בכפר - כפר סבא - גיליון 1074

דוד בן אשר | חדשות צילום: ארכיון איברהים איש המוסד - ככה נרקמה עריקת העירקי 21 המיג 21 רוסיה מכרה מטוסי מיג 60 – שנות ה לערבים, דבר שהדאיג את חיל האוויר בהיעדר הכרות עם המטוס הזה שנחשב למתקדם בעולם . המוסד חיפש דרכים להגיע למידע על המטוס , במבצע נועז ביותר הצליחו לגרום לטיס עירקי לערוק עם המטוס ולנחות בישראל .איברהים ברזילי היה פעיל במדינת אויב מאחורי הקלעים, לארגן ולפנות לחוף מבטחים את כל מי שהיה לו קשר עם העריקה . ”מתחילים בטהרן )בתקופה זאת היו יחסים טובים ושיתוף פעולה בין ישראל לאירן(. בעירק היה סוחר יהודי בשם יוסוף שמש, שהיה נוסע הרבה לטהרן לעסקים. ליוסוף היו פנים מצולקות ובעל דמות עלובה. חרף מראהו הבלתי מצודד, ידע לקשור קשרים ולרכוש את אמונם של הסוחרים הערבים והאירנים. באותו זמן היה מיקי אברון איש המוסד בטהרן והוא גם הכיר את יוסוף שמש. יוסוף סיפר לאברון שיש לו חבר בשגרירות העירקית בטהרן ואברון ביקש ממנו לנסות לגייס את החבר הזה לשרות באירן. במקביל הכיר מיקי אברון משפחה בבגדד, משפחה נוצרית שהבן שלהם טייס . שמו של 17 בחה“א העירקי, טס על מיג הבן הטייס מוניר רדפא. במקרה, או לא במקרה, גיסתו של הטייס, קמיל, הייתה חברה אינטימית של יוסוף שמש, רומן סודי. אברון רצה להפעיל את יוסוף אל מול הטייס באמצעות גיסתו קמיל שהייתה כאמור המאהבת שלו, של יוסוף. עקב הפעלה זו נוצרה מתיחות בין אברון לבין המטה בארץ, שאסר ככלל להפעיל יהודי מקומי בארץ אויב. בכל זאת יוסוף שמש הפעיל את קשריו עם משפחת הטייס, כאמור בהשפעת קמיל הפילגש שלו. העסק עבד ולאחר שבוע מגיעה קמיל עם מכתב מהגיס שלה הטייס, בו נאמר שהוא, מוניר, מוכן לערוק עם מטוס לישראל. מיקי אברון העביר את האחריות למידע זה אל יוסוף, כנראה משיקולים מוסדיים. מכאן התחילו העניינים להיות מעשיים יותר. בראש המוסד עמד אז מאיר עמית והפעולות תוכננו באופן מאורגן וכמובן סודי ביותר. מטעמי ביטחון דאגו להביא את יוסוף מבגדד ליוון וכך גם כל משפחתו שנעשתה חשופה למעשה ריגול קיצוני של אב המשפחה. המעבר ליוון נעשה דרך טהרן. בהמשך הגיעה משפחת שמש ללונדון שם הם היו תחת חסותי וטיפולי כמה שנים. בדרך מסוימת הביאו את מוניר הטייס לישראל דרך אירופה לשם היכרות עם שדה התעופה וקבלת קודים סודיים לצרכי נחיתה בבוא היום. ראש אמ“ן ח“א הציע לתדרך את מוניר על מפת הארץ ואפשרויות הנחיתה. שייקה ברקת לקח אותו במטוס מטאור לסיור אווירי בשמי ישראל. אפילו נתן לו את ההגה, שובבות לא נטולת סיכון. ראוי לציין שמוניר היה חדור מוטיבציה לערוק בשל אפליה שלו בחיל האוויר כנוצרי וחסימת קידומו בצבא, ובשל סלידתו מהצורך להפציץ את הכורדים, דבר שהיה מנוגד לערכיו. מניע נוסף היה סכום כסף גדול שסוכם אתו על הבאת המטוס לישראל. אחרי הביקור בארץ חזר מוניר לבגדד. לפני הביצוע המיועד כל משפחתו הוברחה לישראל. .21 בינתיים מוניר שודרג לטיסה על מיג נחת בישראל מיג 1966 באוגוסט 16 וכך ב רוסי, כשהוא מלווה בשני מטוסי חיל 21 האוויר עד לנחיתתו. יוסוף ומשפחתו והמאהבת שלו קמילה ערקו כאמור ללונדון לשהות של כמה שנים בחסותי במסגרת המוסד. מוניר עם משפחתו, לאחר שלוש שנים בישראל, עברו לארה“ב שם הוא עבד כטייס בחברת נפט. מוניר, שהיה איש משכיל, בעל שיעור קומה, מאד אינטליגנטי ואדם ערכי, נפטר 0 בארה“ב במפתיע מדום לב“. ,( 95 אברהם )איברהים( ברזילי ) שנה של פעילות חשאית 30 למעלה מ במוסד, חושף טפח משפע עלילותיו בשנות שירותו למען המדינה. בכתבה הראשונה סיפרנו על דרך הברחתו מבגדד בתחפושת חייל בריטי, על התגייסותו לפלמ“ח, ושירותו כשומר שדות על גבי הסוס מלווה בשני בדואים, שם ניתן לו הכינוי איברהים. השבוע בכתבה - סיפורו של איברהים על מאחורי הקלעים של עריקת המיג לישראל. 21 20 29.10.2020 | יא׳ בחשון תשפ״א 1074 | 1332 גיליון רשת מקומונים בשרון 8 2 0 2 0 1 9 9 2 2

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=